Oeganda Rondreis: Marian

Oeganda is echt een parel

Toen wij het besluit namen om op vakantie naar Oeganda te gaan stond dat zeker niet bovenaan op ons vakantielijstje. Wij hebben ons eigenlijk nooit zo op Afrika gericht als vakantieland. De reden dat we zijn gegaan is omdat onze dochter haar tropencoschap in Oeganda vervult en het ons heel bijzonder leek om haar daar op te zoeken. Wanneer je dan toch gaat dan moet je natuurlijk ook van de gelegenheid gebruik maken om wat van het land te zien. Dat hebben we gedaan en dat heeft een onuitwisbare indruk op ons gemaakt. Het begint natuurlijk al thuis. Je gaat je inlezen, je wilt tenslotte wel weten waar je heen gaat en je verdiept je in de geschiedenis van het land en wat de gewoonten zijn, zodat je niet voor verassingen komt te staan of de verkeerde dingen doet.

Na deze goede voorbereiding is eindelijk de dag van vertrek daar. Na een hele dag vliegen kom je ’s avonds laat in Entebbe aan en kom je gelijk in een andere cultuur. Onze gids, die ons 14 dagen zou gaan vergezellen, stond keurig klaar en bracht ons via een erg drukke en gevaarlijk weg van Entebbe naar Kampala naar onze eerste lodge. Vrienden van ons hadden geadviseerd om alles over ons heen te laten komen en de ons zo bekende westerse eigenschap om controle te willen hebben los te laten. Deze raad hebben wij goed in onze oren geknoopt en na een goede nacht kon het avontuur wat ons betreft beginnen. We zijn de eerste dag in Oeganda gestart met een fietstocht. Een geweldige ervaring om zo de omgeving van Kampala te verkennen en in contact te komen met de lokale bevolking. Na een hele dag in het vliegtuig te hebben gezeten is het heerlijk om je weer even fysiek in te kunnen spannen. De fietstocht brengt je op marktjes en in prachtige gebieden waar de bevolking langs rode zandwegen in houten hutjes woont. Met name de enthousiaste kinderen die hard met je meelopen en heel blij naar je zwaaien en roepen hebben we als heel bijzonder ervaren. Aan het einde van de middag hebben we met de gids het totale programma doorgelopen. Het voordeel van het hebben van een gids/chauffeur die je de gehele reis begeleidt is dat je zelf nergens om hoeft te denken. Hij heeft alle toegangsbewijzen hij weet precies hoe laat je ergens moet zijn en vertelt allerlei achtergrond informatie over het land, de dieren en de mensen. Dit maakt dat je alles haalt uit de reis en je helemaal kunt overgeven aan alles wat je ziet.

Na deze eerste dag in Oeganda zijn we aan de hand van een programma dat we in overleg met Kazuri Safaris hebben samengesteld door het land gereisd. Het programma was zo voor ons samengesteld dat we aan het einde van de reis nog een aantal dagen in Kumi bij onze dochter en zus zouden kunnen doorbrengen. We zijn de eerste reisdag richting Kibale Forest Nationaal Park gereisd. Onderweg langs prachtige thee- en bananenplantages gereden en aan het einde van de dag een interessante moeraswandeling gemaakt waar we voor het eerst de apen in het wild om ons heen zagen. De volgende ochtend stond in het teken van de chimpansees. Met een aantal rangers zijn we opzoek gegaan naar chimpansees. Vrij snel vonden we een hele familie die zich op de grond met elkaar aan het vermaken was. Daar hebben we geluk mee gehad, want vaak hangen ze in de bomen en zie je ze niet van dichtbij.

Dag 5 van onze reis startte vroeg in de ochtend met een Safari door het Queen Elizabeth Nationaal Park. Een indrukwekkende ervaring wanneer je op soms 10 meter afstand leeuwen, antilopen, buffels en wat verder weg de olifanten ziet. In de namiddag zagen we vanuit een boottocht op het Kazinga kanaal nog veel meer wild aan de oevers. Krokodillen, buffels, olifanten, apen en vogels liggen en lopen daar door elkaar heen zonder dat ze elkaar aanvallen. Het mooie van de boottocht is dat je zelf stilzit en als het ware langs een panorama wordt geleid waarin je alle dieren nog eens rustig kunt bekijken.

De twee dagen erna staan in het teken van het bezoeken van de Gorilla’s. De eerste dag is het een lange reisdag waarin we ons geen moment verveeld hebben. De gids, we hebben een uitstekende gids gehad, leidde ons via prachtige wegen waarin veel natuur maar ook heel veel lokale bevolking te zien was, naar Mutanda Lake. Vanuit daar zijn we de volgende dag naar Bwindi gereden waar de gorillatracking plaats zou gaan vinden. Wat een ervaring! Na 4 uren klimmen en klauteren onder begeleiding van rangers, een politieman met geweer (je weet tenslotte nooit…) en met de hulp van porters hebben wij de gorilla’s weten te bereiken. Het uur daarna is geweldig. We zijn op soms 2 meter afstand van een hele gorillafamilie geweest. Op het moment dat de silverback zich laat zien gaat je hart wel even sneller kloppen. Wat een indrukwekkend beest. Ook hier speelde het geluk ons in de kaart. De hele familie was op de grond en 2 gorrila’s maakte er een spelletje van. Ze speelden met elkaar maar zo nu en dan werd ook iemand van onze groep speels aangeraakt. De rangers hadden ons goed gebriefd en we wisten dus precies wat we bij zo’n aanraking wel en niet mochten doen. Het blijven tenslotte gevaarlijke beesten. Na deze bijzondere ervaring werd de weg terug gebaand door het woud. Ook deze tocht duurde 4 uren. Het is een aanslag op je conditie, maar dat is het meer dan waard. Een porter is echter zeer aan te bevelen. Deze is belangrijk om je te helpen de tocht goed te volbrengen en je geeft een jongeman uit het dorp ook een dag werkgelegenheid. Het mes snijdt hier dus aan twee kanten.

Na een meer dan goede nacht de volgende dag weer vroeg op richting Lake Mburo Nationaal Park. Op naar de zebra’s. Deze leven namelijk alleen in dit park. Al vrij snel kwamen we deze gestreepte beesten tegen. Op het oog lijken ze allemaal gelijk, maar onze gids wist ons te vertellen dat je de strepen kunt vergelijken met onze vingerafdruk. Geen één zebra is hetzelfde. De volgende ochtend zijn we om 7 uur, het was nog wat schemerig, gestart met een safariwandeling. Een heel bijzondere ervaring aangezien de zebra’s heel dicht bij je komen. De ranger heeft ons allerlei wetenswaardigheden verteld die de wandeling heel interessant maakte.

Dag 9 zijn we naar Jinja gereisd en hebben daar op advies van onze gids een mooie boottocht gemaakt op de Nijl. Volgens de Oegandezen ontspringt de Nijl in Oeganda. Wij zijn daarvan niet geheel van overtuigd geraakt ondanks het feit dat de gids op de boot daar zelf geen twijfel over liet bestaan. Op dag 10 zijn we vertrokken naar Kumi. We hebben daar samen met ons gezin, de twee andere studiegenoten van onze dochter en onze gids nog een paar fantastische dagen gehad waarin we o.a. de Nyero rotstekeningen, Sipi Falls en het plaatsje Soroti hebben bezocht. Met lichte tegenzin is de reis naar Nederland weer aanvaard.

Afrika is ons uitstekend bevallen. De prachtige natuur met al haar wilde dieren en niet te vergeten de lokale bevolking die uitermate vriendelijk is, ondanks het feit dat een groot deel vaak in slechte omstandigheden leeft, hebben grote indruk op ons gemaakt. Na 14 dagen Oeganda hebben wij dit land echt in ons hart gesloten.