Inderdaad, er zijn alweer 5 jaar voorbij, wat gaat de tijd snel! Ik weet nog wel dat ik heb zitten dubben, moet ik wel mijn eigen reisorganisatie opzetten? Er zijn al 100 organisaties die reizen naar Afrika aanbieden, wil ik nummer 101 zijn? Ja, dat wil ik!
Ik heb zoveel jaar in Afrika gewerkt, als reisleidster, maar ik heb ook hotels, hostels en campings gerund. Daar heb ik de praktijk geleerd. Wat biedt Afrika? Wilde dieren, dat weet iedereen. Als je aan Afrika denkt, dan denk je aan safari, aan de Big5. Maar Afrika biedt zoveel meer. Het optimisme van mensen die zo weinig hebben, cultuur en tradities, stranden, bergen, ander eten, kleurrijke markten. Juist doordat ik zo lang in Afrika heb gereisd en gewoond ken ik veel leuke plekjes. En natuurlijk heb ik er nog vrienden wonen en werk ik samen met partners ter plekke. Zo blijf ik op de hoogte.
Maar praktijk is 1 ding, hoe zit het met de organisatiekant? Organisatie en plannen zit in mij, dat is 1 van mijn kwaliteiten. Dus dat komt goed uit. En in de 8 jaar die ik als reisleidster heb gewerkt, heb ik tussendoor op kantoor bij een reisorganisatie gewerkt. En daar heb ik allerlei facetten meegekregen zoals boekhouding, verzekeringen, kantoormanager, product organisatie, reserveringen, klanten contact, agenten contact enz. Veel dus.
Het is niet altijd even makkelijk geweest. De crisis helpt bijvoorbeeld niet mee. De concurrentie is groot. Wel aanvragen, geen boekingen = teleurstellingen, wel boekingen = blijheid. Dat hoort bij deze baan. Voordat je precies weet wat je wilt, vraag je verschillende offertes aan. Zeker omdat het over zo’n groot bedrag gaat. Alleen is het wel eens lastig om appels en peren te vergelijken. Eén van de belangrijkste boekingsfactoren is volgens mij de gun-factor en hoe het contact verloopt.
De boekingen zijn in deze 5 jaar elk jaar een stapje meer geworden. Top! Het loopt niet hard, Kazuri Safaris is nog steeds een klein bedrijf, maar het loopt wel! Ik ben blij als ik reizen voor mensen mag organiseren. En ze Afrika mag laten zien. Ik combineer het liefst de safari met iets van cultuur, maar dit hangt natuurlijk van de klant zelf af. Zijn/haar wensen en verwachtingen staan centraal. Er zijn nu zelfs een aantal terugkerende klanten, dat is fantastisch!
Marketing blijft lastig. Hoe vind je klanten, hoe maak je ze geïnteresseerd in het product en hoe zorg je ervoor dat ze daadwerkelijk boeken? En via welke kanalen doe je dat? In deze moderne wereld met sociale netwerken vind ik facebook het leukst. Berichtjes posten, foto’s verspreiden enz. Daarnaast is er elk jaar de vakantiebeurs in januari. Enkele nieuwsbrieven per jaar. En kleinschalige informatiedagen.
Ik ben benieuwd wat 2015 zal brengen. Ik ga er weer een mooi jaar van maken en hoop jou als klant te mogen begroeten!
Fijne feestdagen en alvast een heel gelukkig nieuwjaar.
Saskia