Reisverhaal Tanzania: Robert-Jan & Lotte

Kilimanjaro – Safari – Zanzibar

Kilimanjaro

Kilimanjaro - Kazuri SafarisNa een periode waar we elk weekend óf aan het wandelen waren óf inkopen aan het waren doen of zelfs beide, stapten we dinsdag 15 juli al vroeg in de auto om richting Schiphol te rijden. We kwamen goed op tijd aan, dronken nog even een lekkere koffie en checken toen al snel in. Na een prima vlucht van een kleine negen uur vliegen landden we op Kilimanjaro airport. Ondanks dat we 10 voor 8 in de avond aankwamen, was het al pikke donker en zagen we een super heldere sterrenhemel. Welkom in Afrika.

De volgende morgen ontwaken we na 9 uur slaap en voelen we ons fit. Eerst even een lekker ontbijtje gegeten en we leggen als volgt de spullen voor de Kilimanjaro klaar voor de laatste check. Om 11 uur krijgen we een briefing van de lokale agent. We zijn uitgebreid door alle spullen heen gelopen en de verzameling alleen nog aangevuld met een extra matje en gaitors. Na even in Moshi te hebben rondgelopen, gaan we bijtijds terug naar het hotel. We willen natuurlijk vroeg naar bed als voorbereiding op de beklimming van de Kilimanjaro!

Kilimanjaro - Kazuri SafarisWe hebben gekozen om de Kilimanjaro te beklimmen via de Lemosho route. Een mooie route die begint in het tropisch regenwoud en waarbij je op dag 2, in ons geval, al boven de wolkengrens klimt. Het is een mooie route en je overnacht in tenten. Prachtig om elke avond de melkweg te zien; het is helder weer en zonder omgevingslicht zijn de sterren ontelbaar. Elke keer wanneer we in het kamp aankomen na een intensieve dag wandelen is de tent en het eetgedeelte al opgezet. Aan alles is gedacht: van popcorn tot instant koffie. Je komt hier niets te kort! Fysiek is het een uitdagende reis, maar het is met name de hoogteziekte waardoor sommigen de top niet halen. Professionele begeleiding is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je rustig omhoog gaat en dat dit alles in goede gezondheid gebeurd. De lokale partner met wie wij de berg op zijn geklommen was bijzonder kundig. De gidsen gaven ons tips tijdens het lopen en hoe we het beste om konden gaan met milde hoogteziekte verschijnselen. Onze hoofd gids blijkt al 10 jaar ervaring te hebben met het beklimmen van de Kilimanjaro en geeft ons, op geheel Tanzaniaanse wijze,  aan het begin van de reis zijn tips mee:

Kilimanjaro - Kazuri SafarisEat like a buffalo
Drink like a camel
Sleep like a mtoto (baby)
Walk like a turtle

En bovenal: Pole Pole! (Langzaam, langzaam)

Het was een onvergetelijke tocht. Onbeschrijfelijk de mooie momenten die we hebben beleefd, hoe diep we zijn gegaan en hoe we onze grenzen hebben opgezocht en hebben verlegd. Een reis om nooit te vergeten. Nu al niet.

Safari

Tanzania-Kazuri-SafarisVolgende ‘mini-vakantie’: Op safari! De eerste stop is Lake Manyara. Een prachtig park waar er veel begroeiing is en waar we ons eerste wild tegenkomen. We zijn laaiend enthousiast wanneer we de eerste olifant spotten. Snel gevolgd door giraffen, apen, nijlpaarden zebra’s en nog veel meer dieren.

De eerste game drive is een succes! Onze gids rijdt ons van het ene national park naar het andere en weet ondertussen veel te vertellen over alle dieren die we tegen komen. Hij tuurt over de uitgestrekte vlaktes om de beste plekjes te vinden. Ondertussen luistert hij naar de walkietalkie waar andere gidsen bijzonderheden in vertellen. Zo spotten we in Serengeti en de Ngorongoro krater uiteindelijk alle dieren van de Big Five plus nog een heel hoop andere dieren. Wat een sensatie om van zo dicht bij leeuwen te zien! En wat is het gaaf om velden vol zebra’s door te rijden. Overdag trekken we er op tijd op uit om ’s Tanzania-Kazuri-Safarisavonds in heerlijke tented camps te verblijven. Nee, geen koepeltentje in de natuur, maar mooie grote tenten met alles erop en eraan: je slaapt zeker niet op matjes, maar in een prachtig bed en een douche en wc zitten er gewoon aan vast. Heerlijke gerechten worden geserveerd en we genieten van onze welverdiende biertjes. We zijn in een heel andere wereld beland.

Zanzibar

Nog een kleine week op Zanzibar om nog even helemaal tot rust te komen en alle indrukken van de afgelopen twee weken een beetje in te laten dalen. Het dagje Stone Town benutten we om de laatste souvenirs in te slaan en om Zanzibar - Kazuri Safarishelemaal te verdwalen in het doolhof van smalle straatjes in de oude binnenstad. De laatste dagen, helemaal in het noorden van het eiland, luieren we aan het strand. Steak panini bij het zwembad, dineren op het strand en een Zweedse massage om de droomvakantie mee af te sluiten. Uitgerust en vol energie gaan we terug naar Nederland.

Kazuri

Saskia, dank je wel voor de fantastische organisatie van de reis. Al vanaf het begin dacht je meteen met ons mee en kwam je met goede voorstellen. Het was tot in de puntjes geregeld: van het verstrekken van informatie vooraf tot en met alle details van de reis zelf. Mochten er nog andere mensen uit onze omgeving die kant op willen gaan, zullen we Kazuri zeker bij ze aanraden!