Tanzania rondreis: Nancy & Rob

Na een week Rwanda hadden we nog 2 weken vakantie in Tanzania. Een afwisselende reis, waarin we niet alleen op safari zijn geweest, maar ook lokale projecten hebben bezocht, de markt in Arusha, overnacht hebben in een Maasai dorp en een dagwandeling op de Kilimanjaro hebben gemaakt! Het is een reis met uitersten en mooie ervaringen geweest. Door de opbouw van het programma was de reis niet zo vermoeiend als je zou verwachten.

Dag 1.

Na een week in Rwanda te zijn geweest vlogen we vanuit Kigali naar Kilamanjaro International airport. Het verkrijgen van een visum verliep goed en snel. De ambtenaren waren allemaal behulpzaam en als je zelf geduldig bent komt het allemaal snel goed. Na een halfuurtje stonden wij buiten het vliegveld en door de douane: waar wij opgewacht werden voor George de eigenaar van het safari bureau en Dismas de chauffeur. Tijdens een rit van ongeveer een uurtje werden wij naar onze uitvalsbasis de Ilboru Safari Lodge gebracht in Arusha. Deze lodge wordt door een Nederlander geëxploiteerd.

Bij aankomst in de Lodge hebben wij met George het programma verder doorgesproken en concrete afspraken gemaakt. ’s Avonds (of aan het einde van de middag) doorspreken van het dagprogramma voor de volgende dag (waar gaan we naar toe, hoelang rijden, hoe laat worden wij opgehaald etc) is een goed systeem. Noot: laat je niet verleiden om over te gaan tot de Afrikaanse werkwijze: we komen morgen in de ochtend. Wees concreet en dat is voor iedereen goed.

Dag 2.

Wij hadden oorspronkelijk een vrije dag ingepland, maar hebben uiteindelijk met de chauffeur een aantal activiteiten ondernomen in Arusha.

Dag 3.

Vandaag reden wij naar Lake Manyara, een auto rit van ongeveer 2,5 uur. Na het inchecken in Nsya Lodge hebben wij een wandeltocht gemaakt met een lokale gids van het Tanzania Cultural Tourism Program. Door deze tour dragen wij ook bij aan de ontwikkeling van die regio. Tijdens de tour hebben we zee boeiende dingen geleerd over hoe mensen daar wonen, leven en met elkaar omgaan. In de middag zijn we het Lake Manyara National park ingegaan. Mooi park met uiteraard vele verschillende dieren.

Dag 4 – 5.

De weg van Lake Manyara naar de Serengeti is lang, stoffig en hobbelig. De eenvoud van het landschap is tevens haar fascinatie. Het is goed om je te realiseren dat wij er in augustus waren (de winter). De big four hebben we gezien, de neushoorn niet. Deze had niet de behoefte of zin om uit zijn beschutte riet te komen. Persoonlijk vonden wij dat het landschap niet echt boeiend is als landschap. Nu was het dor, in de zomer zal het groen zijn: maar het blijft vlak, veel zand en wat hobbels. De krater, die de doorgaande weg vormt was wel enorm groot.

Dag 6.

Dan op naar de diepte van de krater, de rand en de bodem heeft een hoogte verschil van ongeveer 600 meter! De Ngorongoro krater is van een enorme omvang. Je kunt je dit alleen voorstellen als je er ook daadwerkelijk geweest bent. Helaas waren er geen grote aantallen dieren.

Dag 7.

Op de terugweg naar Arusha hebben wij een bezoek gebracht aan Shanga: een werkplaats voor gehandicapten. Dit project is zeker een bezoek waard: doven kun je op muziek zien glasblazen!! Je kunt er ook heel goed eten. Met elke aankoop die je daar doet draag je bij aan de financiering van dit volledige privé project. Uit de verkoopopbrengsten wordt het personeel betaald. Er werken nu ongeveer 90 mensen en er is een wachtlijst van 300 (3 augustus 2012). Wij hebben nog een kort gesprek gehad met de oprichtster van dit project, een Nederlandse.

Dag 8.

Deze dag hebben wij grotendeels doorgebracht in het Arusha National Park. Naast de game drive hebben wij ook een kanotocht gemaakt op het Momela Lake. Plotseling werden wij geconfronteerd met nijlpaarden: wij kwamen te dicht bij hun gebied. Snel wegwezen. Aan het einde van de dag zijn wij weer teruggekeerd naar de Ilboru Safari Lodge.

Dag 9.

Vandaag was onze vrije of relax dag. Wij zijn toen met de gids/chauffeur naar de oudste koffie plantage van Arusha geweest. Leuk om te zien, maar helaas wordt dit gebied wel enorm verwaarloosd: in plaats van echt te verbouwen wordt het gebied langzaam verkocht voor de grond. Dat levert veel meer geld op. Verder hebben we een beetje ontspannen en ons voorbereid op de activiteiten van de komende dagen.

Dag 10.

Vandaag gingen we richting Ol Popongi een Maasai dorp. Dit was leuk om te doen. Wij hebben ook enig inzicht gekregen in de Maasai cultuur, het hoe, het waarom. Een gesprek met de oudste bewoonster ( 96 jaar wij dachten 69 jaar) bracht de verschillen aan het licht: hoeveel koeien/geiten hebben jullie? Waarom koop je voedsel? Waarom heb je maar 3 kinderen? Het slapen in dit woestijn dorp op een bed van takken en koeienhuid en een slaapzak is voor ons een heel aparte ervaring geweest. De keuken was overigens voortreffelijk. Het is wel goed om te weten dat dit dorp speciaal gebouwd en in stand wordt gehouden om de cultuur te bewaren. Sommige moderne comfortzaken zijn er wel aangebracht (toilet en douche). Aan het einde van de middag werd het erg helder weer en konden wij de Kilimanjaro in vol ornaat zien: indrukwekkend.

Dag 11.

Vanuit Ol Popongi in de dorren vlakte, via een uitgedroogde rivierbedding naar het ‘wereldse’ Marangu. Omdat we toch besloten hadden om morgen de Kilimanjaro tot de eerste hut te gaan beklimmen hebben we deze middag rustig aan gedaan.

Dag 12.

Dit is de dag dat wij aan de voet staan van de Kilimanjaro en letterlijk opkijken naar deze kolos van bijna 6000 meter. Wij gaan alleen de eerste 2700 meter (boven zeeniveau) afleggen. Door erg langzaam te lopen went je lichaam snel genoeg aan de toenemende hoogte: adembenemend. Er ligt wel een pad waarlangs je omhoog kunt. Zo nu en dan is het wel heel hobbelig, maar het is wel een pad. Na vier uur klimmen en ongeveer 8 kilometer afgelegd te hebben, komen we bij ons doel aan! Het heeft wat zweetdruppels gekost, maar het resultaat mag er dan ook wezen. De terugweg duurt ongeveer 3 uur. Dit is een ervaring die wij nooit meer zullen vergeten.

Dag 13.

Vandaag zijn we tevreden teruggekeerd naar onze Lodge in Arusha.

Dag 14.

De dag van terugkeer naar Nederland. Met de Nederlandse exploitant van de Lodge – wij hebben een aantal keren met hem gesproken – zijn we naar de lokale markt gegaan. Waar hij zijn inkopen dagelijks doet. Dit was een unieke belevenis: hoe gaan de mensen daar met elkaar om. Het is handig om iemand dan bij je te hebben die te taal wel verstaat en deels ook spreekt. Na een leerzame ochtend hebben we genoten van een lunch in de Lodge. De keuken van de Lodge is uiterst gevarieerd en heel erg goed. Wat verderop in de middag zin we naar het vliegveld gebracht en hebben de terugreis naar Nederland gemaakt.

Het is reis met uitersten en mooie ervaringen geweest. Door de opbouw van het programma was de reis niet zo vermoeiend als je zou verwachten.