Privé rondreis Kenia: Saskia

Sinds 2001 kom ik elk jaar in Kenia, vroeger als reisbegeleider, tegenwoordig grotendeels voor zaken voor Kazuri Safaris. Kenia voelt aan als mijn 2e thuis, het is een mix van vrienden bezoeken, agenten ontmoeten, hotels bekijken, even meegaan in het Afrikaanse leven enz. Dit jaar ging ik voor 2 weken naar Kenia samen met mijn vader. Een goede manier om het werken af te wisselen met een week safari (Amboseli, Tsavo West en Tsavo Oost) en te eindigen op het witte zandstrand van Diani Beach.

Sinds 2001 kom ik elk jaar in Kenia, vroeger als reisbegeleider, tegenwoordig voor Kazuri Safaris. Kenia voelt aan als mijn 2e thuis, het is een mix van vrienden bezoeken, agenten ontmoeten, hotels bekijken, even meegaan in het Afrikaanse leven enz. En ongelofelijk maar waar, ik had in januari een 2-weekse reis voor 2 personen naar Kenia gewonnen! Ik heb mijn vader meegenomen op safari naar Amboseli, Tsavo West en Tsavo Oost om te eindigen op het witte zandstrand van Diani Beach. Lees hieronder mijn uitgebreide reisverslag van 2 heerlijke weken Kenia.

Nairobi

Nairobi is de hoofdstad van Kenia. Je kijkt je ogen uit want je bent gelijk in een heel andere wereld. Het is druk om de stad in en uit te komen. Elk jaar komen er meer auto´s bij en sta je langer in de file. De stad zelf heeft niet veel te bieden voor de toerist, je begint er je reis, maar als je een dag moet overbruggen zijn er gelukkig een aantal leuke excursies te doen. Bezoek bijvoorbeeld het Nationale museum, het giraffen centrum en het olifanten weeshuis.

Met 3 nachten in Nairobi had ik net voldoende tijd om het laatste nieuws uit te wisselen met mijn agenten van Kenia en Tanzania en om een aantal hotels te bezoeken. Je hebt veel keuze uit hotels, maar eigenlijk zijn het of zeer eenvoudige hotels, of luxe hotels. Mijn keuze is het Silver Springs Hotel, een goed, pas opnieuw gedecoreerd, middenklasse hotel. Andere opties zijn het Jacaranda Hotel, PanAfric en Southern Sun Hotel.

Ook zijn we een dag naar Naivasha geweest. Het Naivasha meer is een heerlijke plek om een paar dagen te relaxen in de prachtige tuinen van de hotels, grenzend aan het meer, of om een paar leuke excursies te ondernemen. Maak bijvoorbeeld een wandeling in het Hell´s Gate Nationaal Park waar je tussen de wilde dieren in loopt, of een boottocht op het meer op zoek naar nijlpaarden, krokodillen en watervogels, of bezoek het voormalige huis van de familie Adamsen voor een Engelse High Tea. Joy is bekend geworden om haar boek `Born free´ over de leeuw Elsa die bij haar woonde.

Naivasha ligt ideaal gelegen tussen de Masai Mara en Lake Nakuru in, op ongeveer 2 uur rijden vanuit Nairobi. Mijn hotel keuze hier is de Lake Naivasha Country Club. Een wat ouder hotel met een koloniale sfeer. Of de Sopa Lodge, een iets luxer hotel.

Amboseli Nationaal Park

En toen begon de vakantie pas echt, daar waar we zo naar uit hadden gekeken, de safari! Om 7 uur moesten we al vertrekken, want zoals gezegd is het verkeer in Nairobi een chaos en anders doe je er uren over om de stad uit te komen. Je kijkt onderweg vol verwondering naar de mensen, de hutjes, de winkeltjes, de markten, de natuur enz. Over een goede weg reden we om het Amboseli park heen naar onze 1e lodge, Satao Elerai.

Het is een hele mooie luxe tented lodge met uitzicht op de Kilimanjaro. De tenten zijn zeer ruim en licht, er is een klein zwembad, een bar en restaurant met heerlijk eten. Na de lunch gerelaxt en daarna op onze 1e game drive gegaan. We zagen struisvogels, zebra´s, olifanten, impala´s en zelfs in de verte een leeuw. Amboseli is een klein park aan de voet van de Kilimanjaro. Door het smeltwater zijn er een paar moerassen in het park en zodoende vind je hier heel veel dieren.

De volgende morgen gingen we al heel vroeg op game drive dus om 5 uur werden we gewekt. We hebben ontzettend veel olifanten gezien. Gelukkig ook een groep dichtbij de weg, dan kun je ze pas echt goed bekijken. Verder zagen we hyena´s, giraffen, zebra´s, gnoes, thomson gazelles en struisvogels.

Rond het middaguur hebben we weer gerelaxt, foto´s gekeken, boeken gelezen en daarna gingen we weer op pad. Ditmaal naar een traditioneel Maasai dorp. Het blijft ongelofelijk dat deze mensen nog op zo´n primitieve manier leven. We werden begroet door dans en zang en daarna zijn we meegenomen door het dorp. Je gaat dan een modderhut in en je eindigt op de markt waar de vrouwen nog iets proberen bij te verdienen. Het was een leuk en ik heb hele mooie foto’s van de Maasai kunnen nemen.

Gelukkig klaarde het weer aan het einde van de middag op, want we gingen ook nog voor een ´sundowner´, een drankje bij zonsondergang. Nietsvermoedend komen we aan op een open plek, zonsondergang aan één kant, uitzicht op de Kilimanjaro aan de andere kant en een tafeltje voor 2. Champagne in de bush, wat een verrassing! Super genoten om op zo’n prachtplek te mogen zijn.

De lodge ligt wat ver bij het park vandaan, in een conservatie gebied grenzend aan het park, waar alle dieren gewoon naartoe kunnen lopen. Met een Maasai maakten we een ochtendwandeling. We kwamen naast olifanten gelukkig geen dieren tegen, maar wel sporen van: hyena’s, leeuwen, giraffen, dik diks en elanden!

Onze keuzes om te overnachten zijn, naast Satao Elerai, in het park de luxe Serena lodge en net buiten het park het eenvoudige Kibo Safari Camp.

Tsavo West Nationaal Park

De volgende 2 dagen hebben we doorgebracht in Tsavo West bij Severin Safari Camp. Weer een mooie tented lodge, gelegen in het park. Vanuit de tent keken we uit op een waterpoel en soms kwamen de impala´s en zebra´s langs om wat te drinken. Het restaurant heeft minder sfeer dan de rest van de lodge. Wat deze plek uniek maakt is de Spa. Je kunt je hier heerlijk laten masseren met uitzicht op de bush, of een verkoelende duik nemen in het mooie zwembad.

Tsavo is een enorm groot park en we hebben heel wat dieren gezien, maar soms ook tijden niets. Het landschap is echter prachtig en zeer afwisselend en niet uit te drukken in woorden. De Mzima Springs vielen tegen. De natuur om de spring heen is prachtig, maar er waren bijna geen nijlpaarden en krokodillen en dat is de grote attractie hier. Door de droogte van een paar jaar geleden zijn de dieren weggetrokken of doodgegaan.

´s Middags hebben we gerelaxt bij het zwembad om later op de dag nog een game drive te maken. Daar werden we getrakteerd op een paar leeuwen die onder een boom bij een waterpoel lagen te luieren. Dichterbij gekomen kwamen maar liefst zeven leeuwen onder die boom vandaan om in de poel wat te drinken, geweldig! Helaas stond de zon verkeerd om goede foto’s te maken, maar de herinneringen zullen blijven.

Dit park hebben we afgesloten met een ontbijt in de bush. Wauw, dat is helemaal top! Onder een acacia boom was er een mooie tafel voor ons gedekt, bij de kok kon je bestellen wat voor soort eieren je wilde, weer een fles champagne erbij en heerlijk genieten.

Onze keuze hotels zijn hier de tented lodge Severin Safari Camp of de luxe Serena Kilaguni Lodge.

Tsavo East Nationaal Park

De laatste 2 safari dagen gingen we naar Tsavo East. Voor de lunch kwamen we aan bij Satao Camp, een prima middenklasse tented camp. ´s Middags gingen we op game drive en we waren verbaasd over de honderden olifanten die we zagen. Dit kun je je van te voren niet voorstellen. De waterplaats is het hoogtepunt van deze lodge. Er komt van alles voorbij, nijlpaarden, waterbokken, impala’s, olifanten, zebra’s en bavianen. Dat is wat wij hebben gezien rondom de schemering.

De volgende ochtend gingen we voor het ontbijt op game drive. Echt veel hadden we niet gezien. Zitten we aan het ontbijt komt de chauffeur naar ons toe, ik heb nieuws, er is een cheeta dichtbij, kom mee. Zo van tafel afgerend en hebben we een cheeta moeder met jong gezien op nog geen kilometer afstand van de lodge! De rest van de dag veel geluierd, ook wel fijn, want na 6 dagen safari raak je best verzadigd en moe.

Diani Beach

Diani Beach is een heerlijk strand ten zuiden van Mombasa. We overnachtten in het kleinschalige Pinewood Village, een mooi hotel direct aan het strand. Het zwembad was heerlijk, de zee bij laag water minder aantrekkelijk. We hadden geluk met het weer, het was tenslotte toch nog regenseizoen, maar we hebben elke dag zon gehad. Strandwandelingen gemaakt, geluierd, gezwommen en elke avond cocktails gedronken. Wat is het leven toch goed. Het was heerlijk om weer even ‘thuis’ te zijn.

Onze hotelkeuzes aan het strand zijn de Indian Ocean Beach Club in het noorden van Diani Beach, Pinewood Village in het zuiden van Diani Beach en Severin Sea Lodge ten noorden van Mombasa.

Enthousiast geworden door mijn reisverhaal? Creëer je eigen reis naar Kenia!