Reisverhaal Kazuri Safaris : Kenia

Safari, wilde dieren, mooie lodges en Maasai.

Het voordeel van een eigen reisorganisatie hebben, is dat ik regelmatig naar één van de bestemmingen van Kazuri Safaris op reis mag gaan. Dit keer stond Kenia op de planning. Accommodaties checken, activiteiten ondernemen, partners spreken. En het mooiste, weer even Afrika ervaren!

De moderne stad Nairobi

Kenia - NairobiMet een avondvlucht van Kenya Airways vloog ik samen met een vriendin naar Nairobi. Door het tijdsverschil kregen we om 2 uur ‘s nachts onze tijd het ontbijt al geserveerd… het was een kort nachtje. Het ging snel bij de visum rij en toen stonden we om 06.30 uur buiten op Afrikaanse bodem.

We werden opgewacht door Alice en Bernard. Eerst koffie/ thee gedronken en gekletst. Deze dag stond in het teken om hotels in Nairobi te checken. Bernard is onze chauffeur de komende 10 dagen. Alice is mijn partner in Nairobi. Samen met haar organiseer ik alle Kazuri Kenia reizen. En Shelina nam ons mee uit lunchen. Zij is de eigenaresse van Safari Mania in Nairobi. Al mijn vragen, ontwikkelingen, duurzaamheid en andere dingen doorgesproken. Super leuk om elkaar weer te zien en spreken.

De Kazuri Safaris magneetstickers staan geweldig op de auto. Leuk herkenningspunt voor de klanten dit jaar. En ik mag super trots zijn. Tot nu toe stuurt Kazuri Safaris de meeste reizigers uit Nederland op pad bij Safari Mania!

Hotels checken

De hotels die we vandaag gezien hebben zijn: Trademark Hotel, gelegen aan een shopping mall. Een luxe hotel met oog voor detail, met een mooi zwembad bovenop het dak. Ibis Styles Hotel, een goed middenklasse hotel, ikea style. Ditmaal geen zwembad op dak, maar wel een bar met terras met prachtig uitzicht over de stad. Wij overnachtten bij het Clarence House Hotel. Een Afrikaans hotel, een prima middenklasse hotel, waar ze heerlijke curry met chapati serveren. Een klein zwembad bovenop het hotel en mega grote familie appartementen.

Nairobi - Kazuri SafarisDe volgende ochtend gingen we eerst naar het giraffen centrum. Wat was dat leuk! Ik wilde dit heel graag aan Adriënne laten zien. Het is een educational centre, maar waar je voor gaat is het voeren van de giraffen. Met hun 45cm lange slijmerige tong eten ze maar al te graag uit je hand. De oudste giraffe die er woont is 23 jaar en de jongste 1 maand.

Door Nairobi rijden is een belevenis op zich. Het is super druk en je kijkt je ogen uit. Aan de kant van de weg zie je van alles. Onze favoriet is de kattenmand. Een mand van riet leuk bekleed met een vrolijk stofje. En de intratuin, zoveel planten, leen bakker met bankstellen, bedden en barbecues. Maar Nairobi is hip en happening. Fine dining, lokale kunstenaars, vooruitstrevend met het M-Pesa systeem etc.

Castle Forest Lodge bij Mt Kenya

Castle Forest LodgeDe rit naar Castle Forest Lodge duurde 3,5 uur die we lekker weg gekletst hebben. De Lodge is oud maar heeft zo z’n charme. Een huisje met woonkamer en 2 slaapkamertjes, een restaurant met veranda en prachtig uitzicht op het regenwoud. Een relaxte middag hebben we hier. Aan het einde van de middag zijn we naar 2 watervallen gelopen. Prachtig! De ene waterval wordt gebruikt om stroom op te wekken en de andere voor watervoorziening.

Ol Pejeta Conservancy

Wat een gave dag. Ontbijt in het regenwoud en diner op de savanne. Onze eerste stop was in Karatina. Ik wilde graag naar de markt, al was het was anders dan in mijn herinnering. We zijn geslaagd voor een mooie lap Afrikaanse stof.

In Nanyuki hebben we 2 hotels bezichtigd. Het Soames hotel in de stijl van Riviera Maison. Mooi, licht, oog voor details, ruime kamers en uitzicht op Mt. Kenya. Le Rustique hotel ligt verscholen tussen bomen, leuke stadse kamers en een hip terras met zwembad.

Kazuri SafarisEn toen was het tijd voor Ol Pejeta. Dè plek van de reis waar ik heel erg naar uit keek! Ol Pejeta is een conservaat in het Laikipia district, aan de voet van de Aberdares en Mount Kenya. Het is een privé reservaat en zo’n 90.000 hectarte groot. Het biedt een verscheidenheid aan dieren. Ol Pejeta heeft een neushoorn- en chimpansee opvang

Vanmiddag was de allereerste gamedrive voor mijn vriendin. En wat heeft ze een mazzel gehad! We hebben zoveel gezien. Zoals mijn klant Bianca altijd zegt; wat een kadootjes allemaal. Van buffels, zebra’s, gazellen, waterbokken, guinyfowels, apen, wrattenzwijnen tot giraffen, neushoorns, olifanten en als kers op de taart zijn we geëindigd met 3 leeuwen.

Leuk feitje, we slapen precies op de evenaar vannacht. Het is hier precies 12 uur licht en 12 uur donker.

We overnachten bij Sweet Waters Tented Camp van Serena. We genieten van de luxe tent en laten het eten goed smaken. Tijdens de lunch kwamen er een paar giraffen water drinken.

Op gamedrive in het Samburu National Reserve

Giraffen - Kazuri SafarisHet was vandaag giraffen dag 😁. Wat zijn het toch statige dieren. Maar we begonnen met leeuwen en eindigden met leeuwen, zo gaaf! Vanmorgen ook nog twee neushoorns gezien in Ol Pejeta. In Samburu leven andere type dieren dan in andere parken; de Somali struisvogel, de gerenuk, de oryx, de grevy zebra en reticulated giraffe.

Het Samburu nationaal reservaat ligt in een droog woestijngebied. Door het reservaat stroomt de rivier de Ewaso Ng’iro. Deze bijna nooit droogstaande rivier is de levensader van dit gebied. Een prachtige strook groene bomen laat zien waar de rivier stroomt. Typerend hier is de doumpalm, een bijzondere palmboom die symetrisch is. Elke tak splitst zich in tweeën. In dit park rijd je door savanne, struikgewas, termietenheuvels en afgesleten rotsheuvels.

Kazuri SafarisWe bezochten Elephant Bedroom. Als je wat extra geld hebt is dit dé plek om te overnachten. Prachtig gelegen aan de rivier. De tenten zijn met oog voor detail ingericht en hebben elk hun eigen plunge pool.

De volgende ochtend ging om 6 uur de wekker. Vroeg op gamedrive om voor de ergste warmte uit de dieren te ‘spotten’. De kers op de taart waren vandaag 3 cheeta’s! Een olifant die een gat graaft in de droge rivierbedding is ook echt bijzonder om te zien. En de klein dombo deed zijn moeder na en was hilarisch om te bekijken.

Ons ontbijt hadden we meegekregen en daar hebben we van genoten op een open plek met uitzicht.

Daarna Samburu Intrepids Lodge bezocht. Een ietwat donker restaurant/ bar, maar mooie tenten. En het leuke zijn de extra faciliteiten zoals een ranger club voor kids, wandelingen, verhalen bij het kampvuur etc.

Een boottocht op Lake Naivasha

Kazuri SafarisWat een dag! 8 uur in de auto gezeten, het halve land doorkruist, heel veel mooi landschap gezien. Daarna ook nog even 3 hotels gekeken, een mooie boottocht en een wandeling op Cresent Island gemaakt. Dat was onze dag in een notendop en dit zal ik klanten niet aandoen 😉.

Bij het verlaten van het Samburu park kwam er nog een olifant ons begroeten naast de weg. We zijn langs 10.000 koeien gereden. Zij liepen over de weg en wij reden scheef op het randje naast de weg. ‘We can’t wait for cows’ zei de chauffeur. Onze benen gestrekt bij Thomson Falls.

Hotels checken

Na een snelle lunch bij de Sopa Lodge heb ik de Sopa Lodge, Lake Naivasha Country Club en Simba Lodge bekeken. Sopa heeft prachtige kamers, boven zijn ze kleiner dan beneden met een prachtig uitzicht. De tuin is mooi, er lopen zelfs zebra’s rond. Het restaurant is iets te groot naar waar ik van houd. Simba Lodge is op de een of andere manier meer mijn smaak, het voelt iets kleiner aan, maar is nog steeds een groot hotel. Ook hier is een mooi zwembad en lopen er zebra’s in de tuin. Lake Naivasha Country Club heeft iets koloniaals, het is een oud hotel, het heeft charme maar is ook wat vergane glorie.

Kazuri SafarisTijdens de boottocht hebben we hippo’s gezien en een visarend die een vis uit het water pakt. Gewandeld op Cresent Island wat sinds 2019 geen schiereiland meer is maar een eiland. De film Out of Africa is hier begin jaren ‘90 opgenomen. In het donker aankomen bij het  hotel voor de nacht heeft ook wel iets grappigs, we zien morgen pas waar we echt zijn.

De Kigoni Lodge ligt een aardig stuk rijden bij de boottour en Hell’s Gate vandaan. Wel weer dichtbij Crater Lake, daar kun je ook mooi wandelen. Op een prachtig landgoed staan verschillende huizen. 2 kamers en een gedeelde woonkamer, prima geschikt voor families dus. Er is een zwembad, wat speeltoestellen en een trampoline. We hebben heir heerlijke samosa’s gegeten. Het is een Afrikaans hotel, wat inhoudt dat niet alles luxe is, maar dat is ook niet altijd nodig.

Dieren spotten in de Masai Mara

Maasai - Kazuri SafarisOnderweg naar de Mara ontmoeten we mijn Maasai vriend Leonard. 20 jaar kennen we elkaar dit jaar, zo leuk en bijzonder. Hij is ook eens in Nederland geweest en nu zagen we hem hier vandaag. Wat gedronken in zijn bar en we gingen met de (Maasai) klanten die er waren op de foto. Wij een topmoment, maar zij ook.

Daarna eindelijk naar de Masai Mara. Het is hier groen! Heel wat anders dan de droogte in Samburu. Veel dieren gezien.

De Masai Mara is zo ontzettend mooi. En groot. Je zou hier eigenlijk 3 dagen naar toe moeten gaan. We hebben vandaag kuddes en kuddes dieren gezien: giraffen, olifanten, zebra’s, impala’s, thomson gazellen, topi’s, hartenbeesten, wrattenzwijnen, buffels, elanden, wildebeesten. Leeuwen, cheeta’s, hyena’s, jakhalzen, mongoose, struisvogels. Landschappelijk is het ook zo mooi. Glooiende heuvels met af en toe een boom. Bossen en struikgewas. Bergen. Soms een rivier met hippo’s en krokodillen. Wauw ❤️🦓🦒🐆🐘 Aan de rand van het park is het gras kort. Hier grazen de koeien van de Maasai. Verderop in het park wordt het gras langer.

HKazuri Safariset Masai Mara reservaat is het meeste bekende en meest bezochte park van Kenia. Het ligt in het zuiden van de grote Rift Vallei. Het park bestaat uit glooiend grasland, prachtige acacia bossen waardoor de Mara en de Talek rivier hun weg vinden. In deze rivieren leven vele nijlpaarden én krokodillen. En in geen enkel ander park leven zoveel leeuwen als in de Masai Mara.

Hotels checken

Uiteraard hebben we een paar hotels gezien en er zaten erg mooie tussen. Sekanani Camp ligt verscholen in een bos. Het zijn eenvoudige tenten, maar de locatie is mooi. Een eenvoudig restaurant en zitjes rondom een kampvuur. Als je even weg wilt zijn van de wifi is dit (sowieso) een mooie plek. Tipilikwani Tented Camp is prachtig! Heel mooie en ruime tenten met oog voor detail. Een mooi restaurant/ lounge gedeelte met uitzicht over de Masai Mara en een zwembad. Vooral rondom de migratie van de wildebeesten is Serena Lodge the place to be. Perfect gelegen, hoog gelegen en prachtig 360 graden panorama uitzicht. De kamers zijn wat klein en kleurrijk, maar het uitzicht is fenomenaal.

We zijn allebei dol op stoffen en kleden. De Maasai doeken zijn er tegenwoordig in het roze! En we hebben lekker geshopt en ik heb Swahili gekletst met de dames. Ik ben het nog niet verleerd 😊.

Slapen bij de Maasai in Maji Moto

Kazuri SafarisNa een laatste gamedrive was het helaas alweer tijd om de Masai Mara te verlaten. Ha, maar eerst shoppen en de dames bij Sekanani Gate ontwijken. Zo, die zijn volhoudend. Iedereen wil natuurlijk dat je iets bij ze koopt, ook begrijpelijk.

Op naar een nieuw, cultureel avontuur. Overnachten in Maji Moto bij Maji Moto Cultural Camp. Bij aankomst kregen we een Maasai skuka (doek) om en gingen de jongens (Moran) voor ons dansen. Daarna werden we naar onze, op westerlingen, aangepaste, Maasai hut gebracht waar we die nacht sliepen.

Kazuri SafarisWe ontmoeten Salaton, Chief/ medicijnman, en zijn Amerikaanse vrouw Susan. Ze hadden veel interessante verhalen. De lunch was met nog 2 Duitse gasten en ontmoette ik een andere vriend van 20 jaar geleden, hun chauffeur. Wauw, niet gepland en zomaar samen hier in de middle of nowhere, leuk! De rest van de dag stonden er diverse activiteiten op het programma. Naar de markt gelopen, speerwerpen uitgeprobeerd, een bezoek aan het vrouwendorp en een wandeling op de heuvel voor het uitzicht. Prachtig uitzicht! En daarna bij het kampvuur zitten. Een biertje drinken en luisteren naar de verhalen. Romantisch gegeten, het pad was bezaaid met lichtjes. Geit, chapati’s, rijst en sukuma wiki; heerlijk. Daarna weer naar het kampvuur waar de Maasai mannen gingen zingen, gewoon vanuit hun stoel met hun bepaalde nekbewegingen en apart geluid producerend. Wat een leuke en speciale dag!

Nairobi

Kazuri Safaris2600 kilometer later en we zijn weer terug in Nairobi. Vanmiddag pizza gegeten met Alice en Shelina om de reis te evalueren. Wauw wat is Kenia een fantastisch land. We zijn verliefd op het land en hebben al een plan bedacht voor de volgende Kenia reis ❤️. Nog 1 nacht slapen in het luxe Fourpoints bij Sheraton en dan stappen we morgen in het vliegtuig naar huis.

Genoeg ideeën opgedaan om weer hele mooie reizen voor jullie te kunnen organiseren!