Reisverhaal Namibië: Roselien & Marjan

Voor de vijfenzestigste verjaardag van mijn moeder heb ik samen met haar een reis naar Kenia gemaakt, georganiseerd door Kazuri Safaris. Omdat deze reis op alle vlakken geweldig was hebben we Saskia van Kazuri Safaris nogmaals gevraagd een reis op maat voor ons te organiseren, nu naar Namibië, wat al jaren hoog op onze verlanglijst stond. Omdat we al een goede ervaring hadden, waren we er van overtuigd dat nu ook alles top op de puntjes goed georganiseerd zou zijn.

Op het vliegveld van Windhoek werden we opgehaald door iemand van het autoverhuurbedrijf, die ons naar ons pension bracht, waar wij bij de receptie een boekwerk ontvingen met de complete reis tot in de puntjes uitgewerkt. Hierin zaten de vouchers voor alle overnachtingen, de routebeschrijvingen en de hoogtepunten van alle plekken die we zouden gaan bezoeken. Deze reis waren we zelf onze eigen gidsen en chauffeurs, wat voor ons betekend dat alles goed uitgewerkt moet zijn om van A naar B te komen, gelukkig waren alle hotels en kampeerplaatsen op onze komst voorbereid, evenals het autoverhuurbedrijf. Bij deze laatste kregen we een spoedcursus banden wisselen en rijden door de woestijn en hoe zet je een tent boven op je auto op. Ik was zo onder de indruk van de auto waarin we zouden gaan rijden, van de koelkast achterin, de tenten bovenop de auto en de tweede versnellingsbak dat ik zo enthousiast was dat de instructies niet echt konden beklijven, gelukkig lette mijn moeder op. Samen in de auto, kampeerspullen achterin reden we naar een gigantische supermarkt waar we etenswaren voor twee weken hebben ingeslagen, ook daar hadden we instructies voor gekregen om dit te doen, evenals recepten en een boodschappenlijstje. Volgeladen reden we de uitgestrektheid van Namibië in, weliswaar aan de linkerkant, wat even wat moeite kostte, maar gelukkig was er zelden iemand op de weg en konden we rustig rijden op de gele zandwegen met waanzinnig mooie uitzichten, blauwe lucht, rotsen, zand en nog eens veel zand, wat het voor ons een geweldige reis maakte.

De hoogtepunten voor mij, ons, waren de Sossusvlei, mijn verjaardag waar Saskia onze verblijfplaats over had geïnformeerd en waar ik taart en gezang ontving in de ochtend en een diner bij prachtig uitzicht over de Sossusvlei kreeg aangeboden en als laatste; Etosha Nationaal Park. Mijn moeder en ik zijn dol op beesten kijken, nu we ze zelf konden spotten en we ook daadwerkelijk indrukwekkende beesten zagen voelde dit zo mooi, echt een avontuur. In de Sossusvlei zijn we heel erg vroeg opgestaan, om duin 45 te beklimmen en de opgaande zon te zien, ik denk dat dit een van de mooiste dingen in mijn leven is geweest, wat een prachtig moment.

Naast alle bijzondere dingen die we gezien hebben, was deze reis ook zo heerlijk door de stilte, de uitgestrektheid, het avontuur, gewoon met je moeder kunnen kamperen op de auto tussen wilde beesten. Iedere avond voelde we ons weer zulke avonturiers als we onze tentjes hadden staan en een eigen “braai”hadden gemaakt waar we van zaten te smullen, en heerlijk als mensen verwonderd opkeken dat wij deze reis ‘zo maar’ zelf konden maken. Gelukkig was alles voor ons geregeld, anders was het ons zeker niet gelukt, heerlijk om gewoon op pad te gaan en te weten dat je goed terecht gaat komen en je tegelijkertijd in een avontuur te voelen. Dank je wel Saskia!