Reisverhaal Malawi: Natasja & Dirk

Wij, Natasja en Dirk, hebben Malawi samen met de minibus ontdekt in december 2011. Dit was nadat Dirk een aantal maanden in Malawi had gewerkt voor het World Food Programme. Sindsdien heeft dit land en de Malawiaanse bevolking een hele speciale plek in ons hart en was het voor ons overduidelijk dat we onze kinderen ooit ook het echte Malawi wilden laten zien. Dit heeft afgelopen zomer plaats gevonden en de voorbereiding begon uiteraard al wat eerder. Na een uitgebreide zoektocht op het internet en vele offerte-aanvragen bij zowel Nederlandse als Malawiaanse touroperators hebben we uiteindelijk voor Kazuri Safaris gekozen. Na ons bezoek bij Saskia thuis wisten we het helemaal zeker en we zijn achteraf ook heel blij dat we onze reis door Kazuri hebben laten regelen.

Na een goede vlucht werden op het vliegveld in Lilongwe opgewacht door onze chauffeur Hastings, van de partner van Kazuri in Malawi, Malawian Style. Hastings bracht ons naar het Kiboko Town Hotel in de hoofdstad en daar konden we snel onze knusse kamers betrekken. Kiboko betekent Nijlpaard in een lokale taal en deze dieren vind je in dit hotel dan ook op verschillende plekken terug. Ondanks het feit dat dit hotel (van een Nederlandse eigenaar) in het centrum, en naast de grote craftmarket voor toeristen, ligt is het een fijne rustige plek met een mooie buitenplaats. Ook in de bar en loungeruimte op de eerste etage is het goed vertoeven. Kortom een hele goede plek om de eerste nacht door te brengen en uit te rusten van de lange reis. De kinderen bleven ’s middags met de WiFi-apparaten op de kamer. Wij konden naar de grote supermarkten op 3 minuten loopafstand om wat inkopen te doen voor de reis naar Zambia de volgende dag.

Na het ontbijt ging onze prachtige ontdekkingsreis echt van start en vertrokken we vanuit Lilongwe naar South Luangwa National Park in Zambia waar we een paar dagen in Croc Valley Camp zouden verblijven. Deze bestemming zat niet in ons originele reisschema maar is na overleg met Saskia toegevoegd omdat we wat dagen over hadden nadat we de tickets geboekt hadden. En daar zijn we achteraf heel blij mee. Croc Valley bleek een prachtige camping aan de rivier te zijn waar je vanuit je tent of vanaf het terras uren kon genieten van de vele nijlpaarden, olifanten, krokodillen, apen, vogels etc. We waren letterlijk de hele dag op safari. We verbleven hier 3 nachten in ruime tenten die van alle gemakken waren voorzien. Inbegrepen in onze reis waren 4 gamedrives in 2 dagen, 2 x van 6.00 – 10.00 uur en van 16.00 – 20.00 uur. Deze safaritochten waren uitstekend verzorgd en we hebben ook heel veel verschillende dieren gezien. Met jonge luipaardjes en hun volwassen moeder én 3 jagende leeuwenmoeders als zeer indrukwekkende hoogtepunten. Voor, tussen en na de safari’s werden we op culinair gebied meer dan verwend. Het eten was heel lekker en ook heel veel. Dit voelde meer dan eens zeer ongemakkelijk. Dit ongemakkelijke gevoel was iets wat we de rest van de reis meer zouden voelen omdat we overal erg verwend werden. En als je dan weet dat de mensen die je bedienen zelf vrijwel niets hebben, nou ja dan begrijp je wel hoe je je dan kunt voelen. Soms gaven we de restjes “stiekem” aan het personeel en dat voelde dan weer iets beter.

Na 3 dagen verlieten we deze heerlijke plek om weer terug te reizen naar Malawi om daar vooral door het zuidelijk deel van het land rond te reizen. De eindbestemming voor deze dag was Dedza, de hoogste gelegen stad van Malawi. Tijdens de rit stopten we eerst nog bij de Tribal Textile in Zambia om te bekijken hoe men door vooral veel handwerk prachtige beschilderde textiel maakt. Na deze korte stop vertrokken we met de eerste souvenirs richting de grens. Het oversteken van de grens tussen Malawi en Zambia is een belevenis op zich. We moesten allemaal uit de auto en in een kantoor onze namen in een soort gastenboek schrijven, daarna onze paspoorten aan een bediende geven die ons uitschreef uit het land waar we vandaan kwamen. Daarna liepen we een deur verder om hetzelfde ritueel te herhalen voor het land waar we naartoe gingen. Na deze handelingen stapten we weer in de auto en reden we naar de slagboom. Daar moest Hastings weer uitstappen om een papiertje aan de andere kant van de grens aan een agent te overhandigen om weer een ander papiertje terug te krijgen. Toen reden we door de slagboom en gaf onze chauffeur het zojuist ontvangen papiertje weer aan de volgende agent en toen mochten we doorrijden. Heerlijk om mee te maken. Thuis zouden we gek worden van het wachten en de inefficiënte werkwijze, in Malawi is het alleen maar charmant en relaxed. Aan het einde van de middag bereikten we de Dedza Pottery Lodge. Een prima plek met fraai uitzicht waar je ook een bezoek kunt brengen aan de pottenbakkerij. De kamers waren heel ruim en veel zaken in het interieur waren gepottenbakt, zoals bijvoorbeeld de wastafel. Leuk om een nachtje door te brengen op doorreis, maar gezien de vele nog veel mooiere plekken in Malawi niet meer dan dat.

De volgende dag reden we door naar het Zomba Plateau, vernoemd naar de voormalige hoofdstad Zomba waar het plateau aan grenst. Hier bleven we 2 nachten slapen in de cottage van Malawian Style die op het plateau zelf ligt. Hier werden we ontvangen door Brian die ons tijdens ons verblijf van dienst zou zijn als kok, huishouder, gids, hij deed dus alles voor ons. Voordat we aankwamen hadden we onze eigen boodschappen gedaan op de markt en ook dat was weer een belevenis op zich. We zullen nooit meer vergeten hoe de kolen, wortels, tomaten in grote hoeveelheden door onze autoraampjes werden geduwd in de hoop dat wij deze ook gingen kopen. Uiteraard hebben we heel veel afgenomen van deze hardwerkende marktkooplui. Brian bleek een echte Malawiaan. Hij was ontzettend behulpzaam, vriendelijk, goedlachs maar ook heel geïnteresseerd en een leuke gesprekspartner. De eerste volle dag op het plateau hebben we een mooie wandeling naar Chingwe’s hole gemaakt. Dit is een legendarische plek vlak onder de top van het plateau. De tweede dag hebben we onder leiding van Brian en Hastings een stadstour door Zomba gemaakt en o.a. de markt, de universiteit en het monument voor “hen die vielen” bezocht. Beide activiteiten vonden wij allemaal erg leuk en het was ook een mooie manier om onze begeleiders en de geschiedenis van Malawi wat beter te leren kennen. De cottage lag heel erg mooi en had alles wat je je kunt wensen zoals goede bedden, een badkamer met aparte douche en ligbad, een zeer uitgebreide keuken, tv, WiFi én heel belangrijk een houtkachel. Deze laatste was de kers op de taart want het kan echt heel koud worden op Malawiaanse hoogte in onze zomer!

Vanuit Zomba vertrokken we richting de minst toeristische plek van onze reis, Chikwawa. Maar eerst gingen we nog langs het dagopvangcentrum van Baobabkids. Dit is een dagopvangcentrum voor jonge weeskinderen in de buurt van Blantyre, de tweede stad van Malawi. Dit centrum is opgezet en gebouwd door Esther (uit Nederland) en Richard (uit Malawi) en volledig gefinancierd door donaties uit Nederland. Dit bezoek werd één van de hoogtepunten van onze reis. Zie voor een uitgebreid verslag van ons bezoek: https://baobabkids.nl/index.php/Nieuws/verslag-van-een-bezoek-aan-baobab-kids-in-malawi.html. Een bezoek aan dit project is wat ons betreft een must voor iedereen die ooit in de buurt komt van Blantyre!

Na dit mooie en emotionele bezoek reden we door naar Chikwawa. In 2011 heeft Dirk hier een aantal maanden gewoond en gewerkt en hier gingen we dan ook op zoek naar mooie herinneringen waar de rest van ons gezin ook deelgenoot van kon worden. En dat is beter gelukt dan we vooraf gehoopt hadden. In Chikwawa kun je het echte Malawi in alle rust ontdekken. Hier konden we gewoon het dorp inlopen en alles in ons opnemen wat we zagen, roken, ondervonden. Malawi is één van de armste landen ter wereld en dat is heel goed zichtbaar in het hele warme en daardoor ook hele arme Chikwawa. Desondanks voelden wij ons hier allemaal zo erg thuis dat dit voor ons allemaal de plek is waar we het liefste nog een keer terug willen komen. Tijdens onze 5 dagen hier hebben we scholen bezocht en gezien dat de pap die het WFP op scholen uitdeelt nog steeds goede dingen voort brengt. We hebben samen met World Vision, een goed doel dat erg actief is in Malawi, een gemeenschap bezocht van vrouwen met HIV die samen proberen een goed bestaan op te bouwen. In 2011 hebben we al eens wat dieren geschonken aan deze gemeenschap en we wilden graag zien hoe het nu ging. We werden ontvangen door alle chiefs van de omliggende dorpen en na vele speeches zijn we in een grote stoet ruim een kilometer lang zingend en dansend naar het dierenverblijf gelopen. Voor ons allemaal weer een unieke belevenis en iets wat we waarschijnlijk nooit meer zullen meemaken. Nadat we nogmaals 2 geiten hadden gedoneerd aan dit prachtige lokale project verlieten we deze warme gemeenschap in de hoop dat het leven voor deze mensen ooit wat gemakkelijker gaat worden. De rest van de tijd hebben we heerlijk doorgebracht in Chikwawa. We hebben vele uren het bekende Afrikaanse zadenspel (dit heet Bao in Malawi) gespeeld met onze vriend Chiku en zijn vrouw, we hebben de markt bezocht, zijn bij de chief op bezoek geweest, hebben op de fietstaxi het dorp verkend en we hebben daar gewoon een geweldige tijd beleefd. Het was ook heel mooi om te zien dat de kinderen zich zo goed vermaakten in een omgeving waar bijna niets is en dat wat er wel is óf stuk óf smerig óf allebei is. Mensen maken het verschil. Ook hebben we de tijd in Chikwawa besteed om voorbereidingen voor ons eigen project voor de weeskinderen daar te treffen. Klik voor meer informatie hierover op deze link: www.getitdone.org/projects/213

Chikwawa zal niet in de reisschema’s staan van de reisorganisaties. Maar als u echt een goed beeld van Malawi wilt krijgen dan is een bezoek aan deze plaats een gouden tip. Verblijf hier een paar dagen in Matechanga Motel, loop gewoon eens door het dorp vergezeld door een inwoner en beleef het echte Malawi. Naar onze mening is dit een prachtige aanvulling op een vakantie door dit prachtige land die eventueel nog te combineren is met een bezoek aan het dichtbij gelegen Majete Wildlife Reserve.

Met pijn in ons hart verlieten we Chikwawa om naar de volgende topbesteming te rijden, Mount Mulanje. Deze prachtige bergketen was het volgende, letterlijke, hoogtepunt van de reis. We vertrokken vroeg omdat we dezelfde dag nog de berg op gingen wandelen/klimmen onder leiding van 2 gidsen en vergezeld door 3 dragers en een kok. We zijn in 1 dag omhoog gegaan en hebben de nacht in een hut op de berg doorgebracht. De tweede dag hebben we een wandeling van ca. 6 uur op de berg gemaakt en in een andere hut geslapen om de derde dag weer naar beneden te lopen. Wat een geweldig avontuur was dit. Aan het begin van de tocht liepen we langs de mooiste bananenbomen, ananasplanten en andere bomen. We zijn op rotsen geklommen, hebben watervallen gezien, prachtige bloemen zien bloeien en tijdens het dalen liepen we door een soort regenwoud. Een beklimming van Mount Mulanje mag door iedereen die enigszins goed ter been is echt niet overgeslagen worden. Al was het maar om de begeleiders wat salaris te gunnen. Zoals ik eerder al schreef werden wij bijgestaan door 6 mannen waarvan er 1 een mand met eten voor 3 dagen voor alle personen op zijn hoofd naar boven heeft gedragen. En daarna heeft hij er ook nog 2 dagen verder mee rondgelopen. Echt onvoorstelbaar wat deze mensen allemaal kunnen en voor je doen en dat allemaal constant met een enorme grote lach op hun gezicht. Malawi wordt wel “the warm heart of Africa” genoemd vanwege de vriendelijke bevolking. Na onze wandeling naar, op en van deze berg wisten wij weer precies waarom men Malawi deze bijnaam heeft gegeven.

Met spierpijn op alle plekken waar je maar spierpijn kunt hebben reden we vervolgens naar Liwonde National Park. Een safaripark dat vooral bekend staat om zijn enorme verscheidenheid aan vogels. Wij houden niet zo van vogels, dachten we, maar dat is na ons bezoek aan dit park wel veranderd. Nooit geweten dat er zoveel mooie bontgekleurde vogels zijn. Ook de andere (roof)vogels zoals de gieren en de visarend waren erg indrukwekkend van dichtbij. In dit park zitten verder geen roofdieren maar het biedt even goed genoeg verschillende dieren om er 2 volle dagen te verblijven. Vooral de bootsafari op de Shire was geweldig om te doen. Om zo dichtbij zwemmende krokodillen, drinkende kuddes olifanten of een babynijlpaardje te komen was zo mooi dat we er soms echt helemaal stil van werden. We konden wel uren kijken naar de dieren om ons heen. We sliepen in Mvuu Camp, een super-de-luxe plek aan de rand van de rivier. Ook hier was het eten weer van goede kwaliteit en in te ruime hoeveelheid. Ook was er een klein maar fijn zwembad en de tenten waren echt heel mooi. Mooi extraatje van dit park is het project om neushoorns te fokken dat hier plaats vindt. We hebben zelf ook een rhinotracking gedaan in het omheinde gedeelte van het park dat speciaal voor dit project gebouwd is. Helaas zonder succes maar het was wel heel gaaf om stil te speuren naar deze beesten.

Vanuit Mvuu staken we de rivier weer over op weg naar onze auto en dus ook naar Hastings, die ons overal veilig en vertrouwd heen bracht. Deze dag hoefden we niet zo ver te rijden omdat de volgende bestemming, Njobvu Village, slechts een kilometer of 20 verder lag. In dit traditionele dorp, waarvan de opbrengsten van de toeristen o.a. besteed wordt aan een schooltje, gingen we een dag en nacht leven als Malawianen. Wat was dit enorm leuk om te doen. We werden ontvangen door één van de dorpelingen die ons de hele tijd zou begeleiden. Ze bracht ons eerst naar onze hutten. Voor onze begrippen stelden deze hutjes niets voor maar voor Malawiaanse begrippen zijn ze nog best luxe. Alleen maar matjes op de grond en klamboes, verder was er niets. Wat ons verder positief opviel was dat de hutten overdag heel koel zijn en in de nacht aangenaam warm. Na het droppen van onze tassen liet onze begeleidster ons het toilet, de beker met gaatjes om onze handen te wassen en de emmer met beker om mee te douchen zien. Daarna vertrokken we onder begeleiding van heel veel kinderen naar onze eerste gastheer, de medicijnman. In zijn hutje kregen we allerlei takjes te zien en vertelde hij uitgebreid in het Chichewa waar deze medicijnen voor dienden. Het grappige was dat de meeste medicijnen iets met het bedrijven van de liefde te maken hadden. Dit is blijkbaar iets waar de Malawianen veel mee bezig zijn. Iemand vertelde ons eens dat dit ook niet verwonderlijk is als je ’s avonds altijd in het donker zit omdat je geen geld voor een lamp hebt. Wat moet je anders doen dan je dan samen te gaan vermaken. Na ons bezoek aan de medicijnman gingen we water halen zoals de vrouwen in Malawi dit moeten doen. Met een emmer inclusief 20 liter zelfgepompt water op ons hoofd probeerden we 300 meter terug te lopen naar onze hutten. Het was maar goed dat we met zijn vieren waren, want we konden niet langer dan 30 meter achter elkaar met deze zware emmer lopen. Wat is het leven in Malawi zwaar voor al die vrouwen en meisjes die dit elke dag meerdere keren moeten doen over een veel langere afstand. Tijdens onze reis zagen we altijd wel mensen, meestal vrouwen, lopen met emmers of manden op hun hoofd. Dat leek ons altijd al zwaar maar na deze dag drong het pas echt tot ons door hoe gemakkelijk ons eigen leven is. En wij maar klagen over allerlei onbenulligheden. Een bezoek aan Malawi is goed voor een paar belangrijke levenslessen! Na de lunch hebben we nog een school bezocht, hebben we mais gestampt en hebben de dorpelingen nog een mooi optreden inclusief muziek, danseressen en een vuurspuwend gegeven. Na alle kinderen een high five gegeven te hebben gingen we moe maar heel voldaan slapen. En wat hebben we heerlijk geslapen in deze hutten, het was de beste nacht van onze reis! Zie voor alle informatie over dit mooie en zeer lovenswaardige project: https://www.njobvuvillage.org

Van de betrekkelijke eenvoud van Njobvu gingen we nu richting de luxe afsluiting van ons reis, we gingen naar Lake Malawi om daar 5 dagen te verblijven. De eerste nacht sliepen we in Davidson Cottage in Cape Maclear aan de rand van het meer. Dit is eigenlijk een woonhuis van een alleenstaande dame die een beetje op Hyacinth Bucket leek. Deze dame is aan het proberen of ze vaker gasten wil ontvangen en wij hebben haar aangeraden dit zeker te doen. De locatie en het huis zijn ontzettend mooi en de verzorging en het personeel waren echt geweldig. Het was voor ons, en dan vooral voor de kinderen, de ideale plek om heerlijk te relaxen op een ligstoel op het privéstrand en alle indrukken die we daarvoor hadden opgedaan te verwerken. De volgende 3 dagen verbleven we op 2 prachtige eilanden in het Lake. De eerste dag op Domwe Island waar we alleen waren met onze 2 koks. Hier sliepen we in mooie hutten met uitzicht op het meer en konden we naar hartelust snorkelen, kanoën en zwemmen. Of gewoon lekker met een boek in ons hangmatje liggen. De mooiste herinneringen aan dit eiland hebben we aan de vissers die ’s nachts aan het vissen waren en daarbij prachtige melodieën zongen. Vanaf dit eiland werden we weer met de boot opgehaald en werden we naar het nog luxere Mumbo Island gebracht. Dit eiland is iets begaanbaarder en hier kun je naast de wateractiviteiten ook nog leuk wandelen over het eiland. Bijvoorbeeld om in een andere baai te gaan snorkelen of om de visarenden beter te bekijken bij hun nesten. Dit eiland was echt een juweeltje en hier hadden we best nog wel wat langer willen blijven om te relaxen. Maar helaas moesten we nu toch echt weer bijna naar huis. Nog 1 nachtje in Davidson Cottage en van daaruit reden we weer naar het vliegveld van Lilongwe.

Malawi had ons hart gestolen en na deze reis ook het hart van onze kinderen. Vooral de mensen en de sfeer in Malawi zorgen ervoor dat je vanzelf iets relaxter gaat leven. Je neemt de zaken meer gewoon zoals ze zijn en je maakt samen weer een grap. Buiten dit is Malawi ook echt een geweldig vakantieland. Je hebt er prachtige natuur, je hebt er bergen, water, safariparken etc. Verder kun je er heel gemakkelijk (het is een heel veilig land) allerlei zaken ondernemen om de cultuur en het echte leven in Malawi te ontdekken. Een bezoek aan een lokale groentemarkt, een ritje op de fietstaxi, een bezoek aan een project van een goed doel, een school bezoeken of gewoon door een dorp lopen en je verbazen over alles wat je daar ziet. Voor ons hebben deze zaken onze vakantie maar ook ons leven echt verrijkt. Het staat voor ons dan ook vast dat wij er nog wel eens terug komen. Voor de Malawianen hopen we dat meer mensen dit voorbeeld gaan volgen. Het enige nadeeltje is dat er geen rechtstreekse vluchten vanuit Nederland naar Malawi gaan en een ticket dus wel wat duurder uit valt. Daarentegen krijg je zoveel terug voor die paar euro’s dat dit naar onze mening geen belemmering mag zijn. Als iemand nog wat meer informatie over Malawi van ons wil hebben dan weet Saskia ons te bereiken.